Burundi

Burundi
Flagaburundi2.PNG
Wpływ Żydów na ten kraj został udokumentowany na fladze
Stolica Rwanda zniszczyła stolicę
Król Pierre Buyoya
Ludność Na wsi jest więcej, skład: Hutu: 30%, Tutsi: 30%, Żydzi: 15%, Twa: 10%, Demokratyczni Kongijczycy: 5%,

Republikańscy Kongijczycy: 5%, Eskimosi: 4%, Polacy: 1%

Język urzędowy hebrajski
Ustrój junta
Religia Judaizm:33%, Wierzenia plemienne: 32%, Islam: 14%, Katolicyzm: 10%, Prezbiterianizm: 10%, Bahaizm: 1%

Burundi – mały kraj afrykański leżący nad tektonicznym jeziorem Tanganika, przez co jest notorycznie zalewany i niszczony przez trzęsienia ziemi. Stolicą jest Bujumbura, gdzie mieszka szesnaście osób (reszta zginęła w wojnach).

Historia[edytuj]

Na terenie Burundi znajdowało się kiedyś królestwo Urundi, gdzie mieszkali członkowie plemienia Tutsi. Jednak kiedy przybyli Hutu i podbili tereny, nazwali kraj Burundi, czyli Brzydkie Urundi. Z czasem przybyli też Pigmeje Twa. I tak rozpoczęła się trwająca do dziś wojna domowa. Każde z plemion bije się między sobą o bezwartościowe kawałki ziemi, na której tylko chwasty rosną. Przez cały XVIII i XIX wiek dokonano około czterystu zamachów stanu. Dochodziło do tego, że Tutsi obalali własnych dyktatorów, bo nie wiedzieli kto rządzi. W połowie XX wieku przyjechali Żydzi, którzy wlepili 3 gwiazdy Dawida na flagę i oktrojowali konstytucję. Dokument nie przetrwał długo, gdyż Twa, którzy obalili żydowskich dyktatorów, spalili go. W 1992 któryś z dyktatorów omyłkowo podpisał konstytucję, w myśl której został obalony. Tak rozpoczęła się droga Burundi do demokracji. Po drodze było jeszcze kilka wojen domowych i cztery zamachy stanu, ale są na dobrej drodze.

Gospodarka[edytuj]

Gospodarka Burundi opiera się głównie na sprzedaży organów do przeszczepu. Uznano, że tyle osób ginie w wojnie domowej, że grzech nie wykorzystać. Poza tym uprawia się banany, maniok i sorgo.

Zobacz też[edytuj]