Informacja

Informacja (z ang. in – w środku i formacja – ustawienie wojsk) – jakaś treść tak jakby. Opis stanu[1] czegoś. Jest bytem abstrakcyjnym, więc do jej gaszenia, tak jak zapału potrzebna będzie gaśnica typu E. Informacja powstaje poprzez formowanie. Formowanie informacji odbywa się automatycznie w mózgu lub jest efektem działania machin cyfrowych. Właściwie wszystko, o czym pomyślimy staje się informacją, dlatego żyjemy w społeczeństwie informacyjnym, -tywnym, dziwnym?

Powstawanie informacji

Aby prześledzić proces powstawania informacji posłużmy się następującym przykładem jednostki wywiadowczej i nieprzyjaciela:

  1. Obie jednostki znajdują się dostatecznie blisko siebie, aby wywiad widział nieprzyjaciela. Informacja jeszcze nie istnieje.
  2. Nieprzyjaciel formuje żółwie. Informacja dalej nie istnieje.
  3. Wywiad spostrzega, że nieprzyjaciel utworzył żółwie. Tu powstaje informacja.
  4. Wywiad wycofuje się aby przekazać informację dowódcy. Oni już mają informację.

Zastosowanie

Informację można:

  • wykorzystać – tu nie powinno być niejasności;
  • zapisać – zachować na później jak kanapki ze szkoły;
  • przekazać – to, co teraz robię;
  • zapomnieć – unicestwić.

Pojęcia związane z przepływem informacji

  • dezinformacja – nadpisanie poprzedniej informacji inną informacją, lecz mniej cenną lub ogólnie pozbawioną sensu. Przykładem jest nagranie przegranego meczu na ślubnej kasecie.
  • doinformacja – uzupełnienie obecnej informacji. Może być przeprowadzona w sposób siłowy.
  • reformacja – przeciwieństwo dezinformacji. Polega na nadpisaniu pierwotnej informacji wersją poprawioną.
  • deformacja – pozytywna kraju w ZCDCP.

Przypisy

  1. Wiwat król! Wiwat naród! Wiwat wszystkie stany i prezydent tych stanów pan Bush ukochany!Andrzej Waligórski