Jan Kochanowski

Disambug.svg Ten artykuł dotyczy polskiego poety. Zobacz też hasła o innych osobach o tym imieniu.
Po prostu Janek
Jan pod swoją ulubioną lipą
Świętym cię zwać nie mogę, ojcem się nie wstydzę,

Kiedy, wielki kapłanie, syny twoje widzę.

Jeden z wielu dissów Jana Kochanowskiego
Trening czyni mistrza
Jan Kochanowski po napisaniu Trenów

Jan Kochanowski (ur. w 1530 w Sycynie koło Zwolenia, zm. 22 sierpnia 1584 w Lublinie) – prasłowiański prozaik, poeta, raper, dramaturg, skandalista, alkoholik, erudyta, malkontent, filozof, rezydent Czarnolasu.

Dzieciństwo[edytuj]

Legenda głosi, że kołyska Jana Kochanowskiego zapaliła się, a jego ojciec musiał gasić ją łopatą. Z tego też powodu Kochanowski w przyszłości miał ogromne problemy z koncentracją i poprawnym mówieniem. Opanował więc do perfekcji szyfr, zwany poezją, by jakoś-tam porozumiewać się ze światem.

Studia[edytuj]

Studiował na uniwersytecie w Sorbonie, gdzie osiągał nadzwyczaj dobre (jak na alkoholika) wyniki w naukach abstrakcyjnych. Jako student nie miał powodzenia u dziewcząt, gdyż zezował, miał trądzik i krzywe nogi. Z czasem został okrzyknięty „Muzą Słowiańską”. Pisywał dziwaczne teksty, za co został uznany za heretyka i omal nie spłonął na stosie.

Dorosłość[edytuj]

Po studiach powrócił do Polski i kontynuował karierę poetycką. W międzyczasie napisał wiele epickich powieści o charakterze gawęd erotycznych i fraszek mocno osadzonych w fetyszyzmie, między innymi Gładzę twe uszne małżowiny, pani. Wielki wpływ na ten okres twórczości miała śmierć ukochanej córeczki Urszulki, nazwanej tak po traktorze Kochanowskich – Ursusie. Córka umarła, traktor się zepsuł, Jan załamał się, zaczął pić i miewać halucynacje, które inspirowały go do pisania tzw. trenów.