Polskie Radio

Skocz do: nawigacja, szukaj

Polskie Radio (ur. 1 lutego 1925, zm. 30 września 1939, zmart. 22 listopada 1944) – narodowa sieć publicznych narodowych stacji radiowych, której zadaniem jest zarabianie kilkuset milionów złotych hajsu z haraczu, żeby radio nie umarło.

Stacje radiowe[edytuj]

Nadające[edytuj]

Jedynka[edytuj]

Urodziła się 14,5 miesięcy po stworzeniu PR. jakieś informacje, pogaduchy, dochodzi jeszcze muza. Wszędzie posłuchasz w całej Polsce (dzięki falom długim na 225 kiloherców, dzięki nadajnikom FM (jak tam woli UKF-y), a u większości Polaków także cyfrowo w standardzie DAB+[1], o których mało słyszał) i na całym świecie (dzięki netowi). Stałe punkty to:

  • Lato z radiem (tylko latem);
  • Cztery pory roku (oprócz lata);
  • Sygnały dnia;
  • Radio Dzieciom – taka radiowa dobranocka;
  • hejnał z Krakowa codziennie w południe;
  • po północy Hymn Polski;
  • w każdą niedzielę o 9:00 Msza Święta…
  • …i tak dalej.

Dwójka[edytuj]

Stacja grająca same klasyki, czytanie książek i wiele innych. Zasięg? Nie wszędzie posłuchasz w eterze (analogowo i cyfrowo, w przypadku tego drugiego tylko uzupełnienie u niektórych Polaków). Elementy to:

Trójka[edytuj]

No to chyba najlepsza ze wszystkich, ma na celu sianie strachem odnośnie do eReMeF-u, Bzdetu, Złotych Gniotów i innych. Posłuchasz w Polsce niemal wszędzie (oczywiście FM, a nawet tak jak z Jedynką cyfrowo), a nawet na całym świecie (dzięki netowi). Programy:

Czwórka[edytuj]

Alternatywa dla Radia SK czy RMF Maxxx. Nieważne. Do czasu, gdy Pani Baśka zesłała tę stację z FM na cyfrę (internet, urządzenia mobilne, a nawet naziemne radio DAB+[2]), wsadzając w analogowy eter niżej wymienioną stację, przyczynili się do kupowania drogich cyfrowych radioodbiorników do tańca, to dawano w analogu hip-hopy, DABstepy, kluby, techno i tak dalej. Przeszła wiele ewolucji, bo w 1994 roku zamienić na Bis, by 14 lat później w związku z Euro 2012 zmienić na taką bez roku, a dwa lata później powróciła do korzeni. Jak w ramówce:

  • w soboty melanże;
  • w piątki po dziewiątej rano można posłuchać hejty;
  • we wtorki po dziewiątej rano jeszcze głupie tytuły;
  • w poniedziałki o tej samej porze rapsy;
  • od poniedziałku do czwartku po 20 ktoś naruszy prywatność…
  • …i wiele, wiele więcej.

Polskie Radio 24[edytuj]

Jedyna rzetelna dezinformacyjna stacja radiowa stanowiąca alternatywę dla masońskiego Tok FM. Niektórzy ją nazywają Propagandowe Radio 24. Hasłem tej stacji jest: Słowem gCenzura2.svgno. Zastąpiła analogowo wyżej wymienioną stację radiową, której urządziła Pani Baśka w dniu 1 września 2016 o 6:00 rano (1,25 później niż myślano, że w rocznicę wybuchu II wojny światowej). Można słuchać:

  • co godzinę zawsze rzetelnego serwisu informacyjnego;
  • codziennie bardziej rzetelnych skrótów serwisów;
  • relacji z posiedzeń komisji, przemówień władz i rządu;
  • a na dodatek wałkowanie powtórkami z różnych stacji ze stajni PR w nocy.

Radio Dzieciom[edytuj]

Po upadku Bajki, jedyna w Polsce stacja radiowa dla dzieci. Zasięg? Tak jak z Czwórką. Podzielono na strefę:

  • od 6 do 21 – dla dzieciaków, czyli jak narozrabiać.
  • od 21 do 23 – dla rodziców, czyli jak spłodzić bez in vitro i jak nie wpaść w nałogi.
  • od 23 do 6 – dla dżezoli na dobranoc.

Radio Zagranica[edytuj]

Ktoś chciał posłuchać tej stacji w celu nauczania języka obcego. Proszę bardzo, można uczyć inglisza (w celu emigrowania do Anglii), szwaba (by Angela dowiedziała się, co się dzieje w Polsce), ruskiego (smoleńska prawda wciąż istnieje), białoruskiego (chyba dyktator tego nie lubi…), ukraińskiego (w Polsce jest dużo Ukraińców), no i polskiego. Dzieli się na trzy mutacje:

  • zachodnią – inglisz i szwab;
  • wschodnią – ruski, białoruski, ukraiński, aaa… i polski;
  • mieszaną – wyżej wymienione bez polskiego.

Radio Szopen[edytuj]

W tej stacji są grane same polskie klasyki z Szopenem na czele.

Planowane stacje[edytuj]

  • Polskie Radio Eureka Sport – jeszcze nie, może na ruski mundial? W końcu orły Nawałki na nim zagrają.
  • jakaś stacja dla seniorów – jeszcze nie, bo słuchacze Radia Maryja czekają niecierpliwie na tę stację i kto wie, może się przerzucą?

Skasowane stacje[edytuj]

Polskie Radio Rytm[edytuj]

Kto wie, co to była za stacja? Nic bardziej mylnego. Gdy Wawa nie jest dostępne we wszystkich województwach, to PR Rytm nadawało w każdym województwie mimo, że nie było nadawane w FM i nie miało pełnego zasięgu (patrz na Jedynkę). W dniu 99. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości zostało wyparte przez Szopena.

  • Od początku 2017 do swojego końca, dominowała tam sama polska muzyka non stop 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Wcześniej same popowiska typu Bimber czy Majlij.
  • Od początku do dnia, kiedy nasi przegrali z krainą CR7, dawano własne serwisy w kwadrans po i przed punktualną godziną. Później przez rok w połowie godziny bardzo rzetelne od PR24. Ostatnie miesiące to skupienie na serwisach z IAR-u (z tej korzystają też kościelne stacje), tym razem o pełnej godzinie.

Kalendarium[edytuj]

  • 18 kwietnia 1926 – tak się narodziło Polskie Radio.
  • 1 marca 1937 – Warszawa II zaczyna emisję w eterze, ale stołecznym. Natomiast Polskie Radio jako program ogólny powstaje jako Warszawa I.
  • 3 października 1949 – Warszawa I staje się Jedynką, a Warszawa II – Dwójką.
  • 1 marca 1958 – powstaje Trójka, ale tylko testowo w wielu miastach.
  • 1 kwietnia 1962 – to nie jest żart primaaprilisowy! Poważnie, bo ruszyła już na stałe Trójka.
  • 2 stycznia 1976 – skoro już wybudowali nadajnik długofalowy w Konstantynowie, żeby mogło odbierać Jedynkę na długich fali w całym kraju, ale i jeszcze dalej od Polski to mogli już na UKF-ie uruchomić Czwórkę.
  • 13 grudnia 1981Wojtuś w celu rozprawienia z solidarnościowcami wyłączył wszystkie stacje oprócz Jedynki. Jakiś czas później wróciły do eteru pozostałe stacje.
  • 8 sierpnia 1991 – przewrócenie masztu w Konstantynowie doprowadziło do zamilknięcia Jedynki na zawsze. Jednak nie, wciąż nadaje, ale z Raszyna, lecz mieszkańcy krańców Polski mieli utrudnione życie.
  • 8 października 1994 – Czwórka przeistoczyła się w Biskę.
  • 4 września 1999 – wielka przeprowadzka dla Jedynki z Raszyna do Solca Kujawskiego niedaleko centrali Radia Maryja rusza już na stałe. Wytrzymał dłużej niż Konstantynów.
  • 3 stycznia 2000 – koniec z ruskim UKF-em.
  • 31 maja 2007 – Jedynka staje się już słyszalna w całym kraju zamieniając się z Dwójką i Biską.
  • 26 maja 2008 – aby uczcić wielki melanż futbolowy przemianowano Biskę na Euro.
  • 2 sierpnia 2010 – Euro wraca do korzeni w postaci Czwórki.
  • 1 października 2013 – po wyłączeniu analogowej telewizji naziemnej zaczęła się epoka radia cyfrowego, jakim jest DAB+.
  • 1 września 2016 – na UKF-ie Czwórka już się propaganduje jako Polskie Radio 24 zamieniając się miejscami, czyli analogowo-cyfrowy z wyłącznie cyfrowym.

Zobacz też[edytuj]

Przypisy

  1. Nie chodzi o taniec
  2. Kto wie?