Quick time event

(Przekierowano z QTE)
Obejrzyj ten film na YouTubie
QTE wykonywane przez nooba...
Obejrzyj ten film na YouTubie
...i wykonywane przez pro

Quick time event – sekwencje zręcznościowe najczęściej pojawiające się z dupy oraz polegające na wciśnięciu odpowiedniego klawisza bądź przycisku na padzie w odpowiednim momencie, żeby nasza postać nie dednęła. Szczególnie powszechne w slasherach pokroju serii God of War, interaktywnych filmach a'la Heavy Rain bądź też ostatnio w strzelankach od serii Call of Duty oraz Battlefield. Teoretycznie ma za zadanie sprawić wrażenie kontroli nad cutscenką, ale praktycznie doprowadza wielu graczy do szweckiej pasji, przez co na ich widok po prostu wyłączają grę.

Historia[edytuj]

QTE weszło do kanonu gier komputerowych za sprawą pamiętnego w wielu miejscach Ziemi tytułu Shenmue, choć dekadę wcześniej pojawiły się dzięki równie pamiętnego Dragon's Lair i zasłynęły z wysokiego poziomu trudności, bowiem jeden błąd w tychże sekwencjach powodował kompletny restart gry, co powodowało atak kurSłuchacz jedynego słusznego radia ocenzurował ten niegodny fragment wśród graczy i przełożyło się na niższą sprzedaż kontynuacji na wieść o tym, że QTE będzie i tam. Porażka tytułu spowodowało porzucenie rynku konsolowego przez Segę i pełne skupienie się na grach, a same Quick Time Eventy odeszły w cień na kilka lat.

Powróciły one jednak za sprawą Resident Evil 4 oraz Fahrenheita, który zachęcił tworzące tą drugą grę studio Quantric Dream do przebranżowienia się na tworzenie interaktywnych fimów, w efekcie czego otrzymaliśmy od nich infantylny, sztampowy, kiczowaty i nielogiczny jakże wzruszający dramat kryminalny Heavy Rain i Beyond: Dwie Dusze z wariatką Jodie i towarzyszącą jej duchem Aidenem w rolach głównych. W produkcji znajduje się Detroit: Become Human opowiadający o pewnej pani android mieszkającej w tytułowym, futurystycznym Detroit. Nie wiemy jednak, kiedy konkretnie trafi na rynek.

Sukces Heavy Rain zainspirował Telltale Games do stworzenia filmowej przygodówki na podstawie komiksu i serialu The Walking Dead, który mimo braku jakichkolwiek konsekwencji naszych wyborów oraz sztampowych motywów zdobył wiele nagród głównie dlatego, że w odróżnieniu do wspomnianego Heavy Rain nie była przesycona sekwencjami QTE. Stała się też podstawą dla wielu klonów hitu Telltale Games, z Life is Strange na czele, która historią o szkolnych lesbijkach intrydze w leśnym miasteczku a'la Miasteczko Twin Peaks przebił wręcz sukces swojego prekursora, ale w odróżnieniu od niego jest pozbawiony Quick Time Eventów, więc bardziej przypomina klasyczne visual novele niż same The Walking Dead i nie jest tam godne dalszego opisania.

Kiedy są QTE?[edytuj]

Możesz spodziewać się QTE, gdy:

  • Grasz w gry od Quantric Dream bądź Telltale Games – są one wręcz przesycone pod tym względem;
  • Próbujesz się wydostać z jakieś pułapki;
  • Wróg chce spuścić ci wpierdol;
  • Albo ty jemu;
  • Wspinasz się;
  • Uciekasz przed czymś lub kimś znacznie od ciebie silniejszym;
  • Chcesz pierwszy oddać strzał w łeb;
  • Próbujesz się uwolnić z rąk napastnika;
  • Próbujesz coś podnieść, zanim wróg cię zabije;
  • Grasz w grę sportową, a od wyników QTE zależy wynik meczu;
  • Wykonujesz jakąś super kombinację zdolną zabić bossa.