Skoczek (szachy)

Disambug.svg Ten artykuł dotyczy figury szachowej. Zobacz też inne znaczenia tego słowa.
Dwa skoczki odwrócone do siebie zadami

Skoczek (zwany też konikiem) – figura szachowa przypominająca łeb konia. Jest zaliczana (obok gońca) do tzw. figur lekkich. Skoczek porusza się najdziwniej ze wszystkich figur szachowych.

Ruchy skoczka[edytuj]

Ruchy skoczka (konika) są dość trudne do opisania. Można powiedzieć, że wyglądają podobnie do ruchów prawdziwego konia, któremu brak jednej nogi – skoczek porusza się w jedną stronę dwa razy dalej niż w stronę prostopadłą. Z tego wynika, że gdy stoi na polu białym, może zaatakować jedynie pole czarne (i na odwrót). Prościej mówiąc upodobał sobie literę „L”, tyle że „L” może być odbite w lustrze, obrócone, bądź do góry nogami podstawą albo wszystko naraz. Tak dziwne ruchy skoczka (konika) mogą być spowodowane brakiem jeźdźca.

Wartość[edytuj]

Skoczek jest ogólnie równy gońcowi. Pozycje zamknięte faworyzują skoczka, który często wskakuje na pola, a otwarte – gońca, bo ma większe pole działania. Skoczek, wykorzystując słabe pola, potrafi być bardziej upierdliwy niż goniec, bo upierdliwego gońca można zlikwidować manewrami skoczka, a „zły” goniec wysilić się na awangardę nie może.

Crystal Clear device joystick.png To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny gier. Jeśli umiesz grać nie tylko na nerwach – rozbuduj go.