Syrena Sport

Disambug.svg Ten artykuł dotyczy polskiego samochodu. Zobacz też inne znaczenia tego słowa.
Syrena Sport we własnej osobie…
…i jego replika
Obejrzyj ten film na YouTubie
Pierwszy i jedyny film z oryginalną syreną sport
Fajna Corveta.
Przechodzień do właściciela syreny sport
Każdemu wystarczy rower.
Władysław Gomułka po zobaczeniu syreny sport

Syrena Sport – polski supersamochód zaprojektowany przez genialnego konstruktora Cezarego Nawrota i kolejne polskie auto, które nie weszło do produkcji, bo nie. Samochód został zaprezentowany 1 maja 1960. Został zniszczony przez przeciwników tego modelu w 1975. Uważany za jedno z najpiękniejszych aut na świecie. Mylona z Chevroletem Corvettą, Triumphem Spitfirem i Jaguarem E-Typem.

Największe atuty Syrenki

Poza wyglądem ten samochód niczym nie zaskakiwał. Był minimalnie szybszy od Malucha[1]. Plusem tego auta była jego waga – 700 kg.

Silnik Syreny Sport

Konstruktorzy nie chcieli wstawić do nowego modelu dwusuwowego silnika od normalnej Syreny, czy innego auta, dlatego też zmniejszyli pojemność z przodu, żeby wstawić inny, sportowy silnik. Po połączeniu silnika Junaka i silnika Panhard Dyny[2] powstał silnik syreny sport o mocy 35 koni mechanicznych.

Wyposażenie

W wyposażeniu było trochę magicznych rzeczy, ale znajdowały się także części z ruskich polskich aut[3]. Wzięto części od Warszawy i Syreny. Kołpaki powstały we Włoszech, a deska rozdzielcza i tylne światła zaprojektowano odręcznie.

Rekonstrukcje

Replik tego modelu powstało więcej niż oryginałów. Moda na rekonstruowanie tego modelu zaczęła się w 2012, kiedy po raz pierwszy zrobiono jego replikę. Do dzisiaj wiadomo, że powstało 5 replik tego modelu.

Co by było, gdyby syrena sport weszła do produkcji

Najprawdopodobniej FSO nadal by istniało i produkowało supersamochody. Konkurowało by z BMW, Mercedesem i Volkswagenem, a syrena sport byłaby produkowana do dzisiaj. Ale to tylko marzenie.

Przypisy

  1. Prędkość wynosiła 110km/h
  2. Auta, które miało silnik dwusuwowy
  3. Czyli nic ciekawego

Auto.svg To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny motoryzacji. Jeśli przejechałeś dziś kogoś – rozbuduj to hasło.