Władysław Bartoszewski

Disambug.svg Ten artykuł dotyczy polskiego profesora. Zobacz też hasła o innych osobach o tym imieniu.
Baba bez bolca dostaje pierdolca.
Bartoszewski o Krystynie Pawłowicz
Władek sporządzający listę miejsc, w których go jeszcze nie było.
Władek cynicznie grzmi z ambony.

Władysław Bartoszewski (vel. Profesor, ur. 19 lutego 1922 w Warszawie, zm. 24 kwietnia 2015 tamże) – oficjalnie i poprawnie politycznie, polski polityk, działacz, dziennikarz, pisarz, historyk, więzień Auschwitz, kabel Gestapo, żołnierz Armii Krajowej, działacz Polskiego Państwa Podziemnego, uczestnik Powstania Warszawskiego, a jakby tego było za mało, dwukrotny minister spraw zagranicznych, senator IV kadencji, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w rządzie Dońka, kawaler Orderu Orła Białego oraz honorowy obywatel państwa Izrael. Do pełni szczęścia brakuje mu tylko Nobla, Oscara i medalu olimpijskiego.

Natomiast według innych źródeł Sowiecki Agent (pseudonim operacyjny: Wesoły Staruszek) – cyniczny wróg narodu, żydofil, germanofil, rusofil i wolonofob w jednej osobie, także metaforyczny nekrofil, w dodatku posiadający honorowe obywatelstwo Izraela (czyli również Żyd)! Łże-wykształciuch, bezprawnie używający tytułu profesora, prowokacyjnie przyznanego mu w 1983 roku przez wrogi rząd Bawarii. Jego hobby to oczernianie krytyka Polaków na łamach niemieckich gazet. Ostatnio powiedział, że na wojnie należało się bardziej bać Polaków antysemitów niż niemieckich oficerów.

Najważniejsze wypowiedzi[edytuj]

  • 1. Nie wierzcie frustratom, nie wierzcie dewiantom psychicznym...
  • 2. ...Przestałem bydło uważać za nie bydło.

Życiorys[edytuj]

Dotychczas szkodliwa działalność „profesora” znana była tylko z fragmentarycznych informacji przekazywanych przez wybitnych i odważnych patriotów, którzy ze względów bezpieczeństwa jedynie sygnalizowali niecne i zdradzieckie postępki herszta potężnego frontu. W szczególności do grupy bohaterów usiłujących przekazać prawdę o tej złowieszczej postaci należał sam Jarosław Kaczyński oraz wybitny odnowiciel, Karol Karski, jak również inni przedstawiciele Partii, harmonijnie współpracujący z filarami demokracji PiSowej. Na szczęście nadeszła wiekopomna chwila, w której wszystkie mroczne dokonania tego podłego zdrajcy i prowokatora zostały bezwzględnie obnażone przez bohaterskich funkcjonariuszy Instytutu Pamięci Narodowej, którzy w dniu 05.02.2008, nie zważając na grożące im represje, opublikowali pełne dossier wrogiego indywiduum. Dla otwarcia oczu wszystkim zwiedzającym i obnażenia całej prawdy o tej złowrogiej postaci, poniżej przedstawiono pełną treść zasobów archiwalnych udostępnionych przez IPN. Porażające te informacje w sposób niesłychanie bezdyskusyjny potwierdzają kilkudziesięcioletnią współpracę Bartoszewskiego z największymi wrogami Polski – Niemcami i Izraelem, jak również jego długoletnią zbrodniczą działalność antyPiSową.

Ważniejsze momenty kariery[edytuj]

Władysław Bartoszewski, polityk, działacz społeczny, historyk, dziennikarz, pisarz – podczas II wojny światowej był więźniem Auschwitz, żołnierzem AK, działaczem Polskiego Państwa Podziemnego, działał w Radzie Pomocy Żydom „Żegota”. Uczestnik Powstania Warszawskiego. Więziony przez UB, działacz opozycji. Po 1998 r. był dwukrotnie szefem MSZ.

  • Był aresztowany 15 listopada 1946 r. w Warszawie jako podejrzany o „antypaństwową” działalność w WiN, Delegaturze Rządu Na Kraj i w PSL. Śledztwo umorzono w 1948 r. z braku dowodów winy.
  • Ponownie aresztowany 14 grudnia 1949 r. przez UB. 29 maja 1952 r. skazany pod zarzutem szpiegostwa przez Wojskowy Sąd Rejonowy w Warszawie na 8 lat więzienia i utratę praw publicznych na 4 lata. Więziony w Warszawie, Rawiczu i Raciborzu. W sierpniu 1954 r., ze względu na zły stan zdrowia, zwolniony na przerwę w odbywaniu kary do sierpnia 1955 r.
  • Zgromadzenie Sędziów Najwyższego Sądu Wojskowego w marcu 1955 r. umorzyło postępowanie, ponieważ z działalności w AK ujawnił się w 1945 r. W 1959 r. postanowieniem Sądu Warszawskiego Okręgu Wojskowego otrzymał odszkodowanie za straty moralne. Według części dostępnych zapisów, wyrok złagodzono do wysokości „odcierpionej” 2 lat pozbawienia wolności.
  • Rozpracowywany od 12 sierpnia 1955 r., kolejno przez wydz. II departamentu III KdsBP, a następnie przez wydz. I departamentu III MSW, w ramach sprawy ewidencyjno-obserwacyjnej krypt. „Bonza”. Przyczyną zainteresowania SB były kontakty W. Bartoszewskiego ze środowiskiem „mikołajczykowskim” i „klerykalnym”, z ambasadą Izraela i ze środowiskiem b. członków AK.
  • Od 5 maja 1966 r. rozpracowywany w sprawie o kryptonimie „Olcha” przez wydz. II dep. IV MSW w związku z przekazywaniem „szkalujących PRL” informacji do Radia Wolna Europa. Objęty wielokrotnie zastrzeżeniami wyjazdów zagranicznych. W 1967 r. akta sprawy przekazano do wydz. II dep. III MSW, następnie zmieniono krypt. sprawy na „Bartek”, w ramach której Bartoszewski był rozpracowywany do 2 maja 1982 r. przez wydz. II dep. III MSW, później wydz. IV dep. III MSW. Sprawa została zawieszona z uwagi na pobyt Bartoszewskiego poza granicami PRL.
  • 17 grudnia 1987 r. materiały złożono w archiwum Biura „C” MSW. Akta, m.in. dotyczące techniki operacyjnej, częściowo wybrakowano w 1988 r.
  • 5 maja 1971 r. objęty śledztwem przez Prokuraturę Wojewódzką dla Miasta Stołecznego Warszawy, w związku z przekazywaniem informacji szkalujących PRL do Radia Wolna Europa. Śledztwo umorzono z uwagi na znikome społeczne niebezpieczeństwo.
  • W latach 1972–1973 toczyło się śledztwo wydziału śledczego KSMO po doniesieniu W. Bartoszewskiego do Prokuratury Generalnej w związku ze sfałszowaniem jego podpisu. Fałszerstwo było elementem kombinacji operacyjnej SB mającej na celu, za pomocą spreparowanych materiałów, skompromitowanie W. Bartoszewskiego w środowisku dziennikarskim i inteligenckim jako agenta SB i przedstawienie go jako informatora Radia Wolna Europa.
  • Figuruje imiennie w sprawie obiektowej krypt. „Misiek” („Alfa”) dotyczącej działalności wywiadowczej pracowników ambasady Izraela w Wiedniu na Polskę. Wg karty E-14-B: „kontakt obywatela Izraela przebywającego w Polsce w 1966 r.”.
  • Figuruje imiennie w sprawie krypt. „Agresja”, prowadzonej w latach 1966–1973 przez wydz. III KWMO Gdańsk, dot. operacyjnego rozpracowania osób narodowości żydowskiej zamieszkałych na terenie woj. gdańskiego.
  • Figuruje imiennie w aktach sprawy krypt. „Ostrożny”, prowadzonej w okresie 1967–1986 przez wydz. III KWMO Kraków na adwokata Kazimierza O.
  • Wymieniony w sprawie obiektowej wydz. IV Dep. II MSW z uwagi na stałe kontakty z ambasadą Izraela w okresie konfliktu izraelsko-arabskiego.
  • Figuruje imiennie w materiałach Wydz. III KWMO Poznań w charakterze rozpracowywanego w aktach wielu spraw zakończonych w 1980 r.
  • Figuruje imiennie w sprawie krypt. „Klan”, „Związek” prowadzonej w latach 1980–1983 przez wydz. III „A” i Inspektorat 2 KWMO/WUSW Gdańsk, wymierzonej przeciwko NSZZ „Solidarność”.
  • Internowany w okresie 13 grudnia 1981 r. – 3 maja 1982 r. w ośrodkach odosobnienia Warszawa-Białołęka i Jaworzu.
  • Zarejestrowany 17 grudnia 1987 r. pod nr. 104921 przez wydz. IV Dep. III MSW w kategorii zabezpieczenie, które ustało 2 sierpnia 1989 r. (według dołączonego do katalogów słowniczka pojęć, zabezpieczenie to „wieloznaczna, nie przesądzająca o charakterze zainteresowania forma rejestracji, mająca na celu ochronę osoby” – red.).

Występuje też w charakterze rozpracowywanego w doniesieniu TW ps. „Lech”.

Ciekawostki[edytuj]

  • Z racji nazwiska jest patronem barów szybkiej obsługi dla szewców: „Bar To Szewski".