Wrocław Świebodzki

Skocz do: nawigacja, szukaj
Wejście główne dworca Świebodzkiego

Wrocław Świebodzki – czołowy dworzec kolejowy w centrum Wrocławia, jedna z najbardziej kłopotliwych budowli prastarego piastowskiego miasta nad Odrą.

Historia[edytuj]

Do roku 1991 ze Świebodzkiego odjeżdżały pociągi w kierunku Jeleniej Góry, Legnicy i Głogowa. W tamtym okresie najpopularniejszym pytaniem na ul. Piłsudskiego było Panie, gdzie jest ku[CENZURA] ten Świebodzki? Ulubioną zabawą wrocławian było kierowanie takich podróżnych na stację Wrocław Nadodrze. Dworzec był stacją końcową dla pociągów i często dla pasażerów, którzy mylili przystanki tramwajowe i jechali na dworzec główny w przeciwnym kierunku, nie wiedząc, że nie każdy tramwaj to zerówka.

Po zlikwidowaniu ruchu na Świebodzkim, w budynku dworcowym znalazło miejsce wiele instytucji, w tym teatr. Było to o tyle bezpieczne, że wygwizdywani aktorzy uciekając ze sceny pod nawałem owoców i jajek nie ginęli pod kołami pociągów. Z dworca zaczęła znikać infrastruktura, częściowo prawem dematerializacji; tory zostały wyniesione przez złomiarzy i sprzedane, podkłady wspomogły prywatne budownictwo, również nie do końca oficjalnie. Na oczyszczonym w ten sposób placu powstał największy w mieście bazar. W budynku dworca znajduje się obecnie kilkadziesiąt składów pociągów, kilka kilometrów szyn i pozostała infrastruktura, głównie w skali 1:72.

Przyszłość[edytuj]

Od roku 2006 planuje się przywrócenie dworca do celów transportowych. Pociągi na Świebodzkim miały pojawić się w latach 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 i 2018. Jednocześnie trwa najdłuższy przetarg pod hasłem „co zrobić z okolicą dworca Świebodzkiego”. Planowano już:

  • osiedla mieszkaniowe;
  • centrum przesiadkowe;
  • wrocławski Manhattan, czyli centrum finansowo-biurowe;
  • a nawet centrum lotów międzyplanetarnych.

Ta strona zawiera treści z wikiowej Nonsensopedii. Tamtejszy artykuł był umieszczony pod nazwą Wrocław Świebodzki. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Nonsensopedii jest udostępniony na licencji Creative Commons-Attribution-ShareAlike 3.0 Unported.