Zagłębie Dąbrowskie

Tam sosnowe, tam dębowe, tu będzim, a tam czeladź… Yoł!!!
Kazimierz Wielki wyznacza granice Zagłębia Dąbrowskiego
Wam kury szczać prowadzić…
Józef Piłsudski z sympatią o mieszkańcach Zagłębia Dąbrowskiego
Widok na Zagłębie Dąbrowskie z lotu ptaka

Zagłębie Dąbrowskie (śl. Altrajch) – obszar na terenie Polski u styku Śląska, Małopolski i Kielecczyzny, nie będący ani jednym, ani drugim, ani trzecim[1]. Generalnie jest on ze wszech stron oblany Brynicą, za którą nie wiadomo co mieszka.

Geografia[edytuj]

Zagłebie Dąbrowskie jest obszarem wysoce zurbanizowanym. Do wysokiego zurbanizowania Zagłębia wystarczą trzy miasta (Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Będziń), jedno pół-miasto Czeladź, kilka wiosek (Wojkowice i takie tam…) i jedno niewiadomoco, które jest nie dość że daleko, to jeszcze tamtejsi kierowcy nie znają przepisów ruchu drogowego (Zawiercie).
Oprócz tego Zagłębie Dąbrowskie posiada własne morze, a jego najwyższym szczytem, oprócz Góry Św. Doroty, jest górka ze stokiem narciarskim w sosnowieckim Parku Środula.

Demografia[edytuj]

Zagłębie Dąbrowskie zamieszkują Zagłębiacy, którzy Ślązaków nazywają hanysami, którzy to znów nazywają Zagłębiaków gorolami. Ponadto, przyjmując śmiałą etnograficzną tezę, że Sosnowiec stanowi jedną z południowych dzielnic Warszawy, uznać należy że Zagłębie zamieszkują warszawiacy.

Przemysł[edytuj]

Jak na teren górniczy przystało, na terenie całego Zagłębia jest tylko jedna czynna kopalnia, która nie znajduje się w Dąbrowie Górniczej. Więcej jest czynnych hut i hipermarketów. Najwięcej jest czynnych Biedronek i sklepów nocnych. Generalnie Zagłębiacy konsumują to, co przywieźli od rodzin spod Kielc. Okolice Zawiercia obfitują natomiast w kradzione używane samochody.

Religia[edytuj]

Zagłębiowski ekumenizm: krzyż na ul. Czerwonego Zagłębia

Sport[edytuj]

Wszyscy w Zagłębiu kibicują Zagłębiu Sosnowiec. Osoby niekibicujące Zagłębiu Sosnowiec są w drodze negocjacji nakłaniane do kibicowania mu przez wiernych fanów.
Na wspomnianej już górce w Parku Środula przez dwa dni w roku uprawiane jest narciarstwo i saneczkarstwo.

Produkty regionalne[edytuj]

Znani Zagłębiacy[edytuj]

  • Edward Gierek – zastał Zagłębie drewniane, a zostawił rozCenzura2.svgne.
  • Jan Kiepura – wokalista-erotoman, w głowie mu tylko brunetki, blondynki…
  • Małgorzata Maier – blondynka, była w domu Wielkiego Brata, wyleciała przed-przed-ostatnia
  • Kazimierz Górskinajwybitniejszy trener w historii polskiej piłki nożnej, twórca „Orłów Górskiego” prezydent Sosnowca
  • Zdzisław Marchwicki – jedyny tró wampir z Zagłębia.
  • Janusz Gajos – aktor urodzony w Dąbrowie Górniczej, mieszkający w Będzinie.

Przypisy

  1. Ale przed wojną w kieleckim.